• تلفن پشتیبانی : 9-05137597590 (10 خط ویژه)

آموزش انتقال دوره مالی در نرم افزارحسابداری نوین پرداز

در هرکسب و کار،شرکت یا فروشگاه برای اینکه بتوانیم بصورت بهینه عملکرد کسب و کار خود را مورد ارزیابی و اندازه گیری قرار دهیم عمر شرکت، فروشگاه یا واحد تجاری خود را باید به دوره های مساوی تقسیم کنیم،که به این دوره ها اصطلاحا، دوره مالی گفته می شود.
این دوره ها بسته به نیاز صاحبان کسب و کار و زمینه فعالیتی که در بازار دارند می توان به دوره های 3 ماهه،6 ماهه،و معمولا یکساله تقسیم کرد.
طبق فرض غالب اکثر شرکت ها طبق اصول مدیریت مالی و حسابداری، دوره مالی را یکساله در نظر می گیریم.که می توان شروع آن را از روز آغاز به کار شرکت یا فروشگاه به مدت یکسال در نظر گرفت،یا مطابق سال تقویمی(شمسی) از ابتدای فروردین ماه تا پایان اسفند ماه  را می توان یک دوره مالی(سال مالی) در نظر گرفت.
معمولا درآخرین ماه سال مالی یا دوره مالی اقدامات مشخص و معینی طبق استانداردهای اصول مالی باید توسط واحد حسابداری شرکت انجام شود شامل :

  • بررسی کلیه حساب ها و رفع ایرادهای احتمالی
  • کنترل حساب های مشتریان یا فروشندگان و رفع مغایرت احتمالی بین حساب ها
  • کنترل اسناد و چک های نزد صندوق
  • کنترل حساب صندوق و تنخواه
  • محاسبه حقوق آخرین ماه
  • محاسبه عیدی و پاداش پرسنل شرکت
  • محاسبه سنوات خدمت پرسنل
  • انبارگردانی پایان دوره و تراز موجودی کالا
  • محاسبه هزینه استهلاک
  • تعدیل حساب های درآمد یا هزینه در صورت نیاز
  • بستن حساب تنخواه گردان


انتقال دوره مالی
عبارت است از کلیه عملیاتی که باید انجام شود که در اصلاح دوره مالی بسته شده و اطلاعات به دوره جدید انتقال یابد .  دقت داشته باشید که این موضوع در نرم افزار حسابداری نوین پرداز  به صورت اتوماتیک طی یک پروسه چند مرحله ای انجام پذیر می باشد.

بستن حساب‌ها به چه معنی است؟
قبل از بستن سال مالی ابتدا باید انواع حسابها را شناسایی کنیم. در حسابداری دوبل یا دو طرفه با توجه به انتقال یا عدم انتقال مانده به سال بعد، حساب‌ها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • حساب‌های دائمی
  • حساب‌های موقت
  • حساب‌های مختلط

البته نهایتا حساب‌های مختلط هم با انجام اصلاحات و ثبت‌های اصلاحی وارد حساب‌های دائمی یا موقت می‌شوند؛ به همین خاطر در پایان سال حساب‌ها یا دائمی هستند یا موقت .
بعد از انجام اقدامات کنترلی ذکر شده نوبت به بستن حساب های موقت می رسد.
بعد از تهیه صورت سود و زیان حساب‌های موقت نیز بسته می‌شوند و فقط حساب‌های دائمی باقی می‌ماند که این حساب‌ها از طریق صدور سند اختتامیه به سال بعد منتقل می‌شوند.

چگونگی بستن حساب‌های موقت در انتهای دوره مالی
همانطور که گفته شد حساب‌های موقت باید در پایان دوره مالی بسته شوند. مانده حساب این گونه حساب‌ها به سال مالی بعد منتقل نمی‌شود. هدف ازبستن حسابهای موقت انتقال نتایج عملیات مالی شرکت به حساب سود و زیان وصفرکردن مانده حسابهای درآمدوهزینه است .
حساب‌های موقت شامل حساب‌های درآمد، هزینه‌ها،حساب‌های خرید، فروش، برگشت از فروش و تخفیفات، برگشت از خرید و تخفیفات، تخفیفات نقدی خرید، تخفیفات نقدی فروش و موجودی کالای اول دوره و موجودی کالای انتهای دوره هستند.
 جهت بستن این حساب‌ها باید از یک حساب رابط و واسطه به نام حساب خلاصه سود و زیان (حساب عملکرد) استفاده کنیم.
اگرمانده حسابِ خلاصه سودوزیان، مانده بستانکارپیدا کند نشان دهنده سود در طی دوره مالی است واگرمانده بدهکار پیدا کند نشان دهنده زیان در طی دوره مالی میباشد.
و بعد از تهیه صورت سود و زیان حساب‌های موقت نیز بسته می‌شوند و فقط حساب‌های دائمی(دارایی ها،بدهی ها،حقوق صاحبان سهام) باقی می‌ماند،که در پایان دوره مالی بسته نمی شوند ،بلکه این حساب‌ها از طریق صدور سند اختتامیه به سال بعد منتقل می شوند.
حسابهای دائمی ( داراییها، بدهیها،‌و حقوق صاحبان سهام)- در پایان دوره مالی بسته نمی شوند.بلکه از طریق ثبت معکوس سند اختتامیه به دوره مالی بعدی منتقل می شوند( حسابهایی که در ترازنامه گزارش می شوند حسابهای دائمی هستند زیرا آنها بخشی از معادله حسابداری هستند(
حسابهای دائم شامل (حسابهای انتظامی / طرف حسابهای انتظامی / موجودی نقد و بانک / بدهکاران تجاری /بدهکاران کارکنان / بستانکاران تجاری /بستانکاران غیر تجاری /موجودی انبار / داراییها / دارییهای مشهود / موجودی کالا / پیش دریافتها/ جاری سهامداران،سرمایه... )می باشد که در سند اختتامیه،  اگر مانده آنها بدهکار باشد، بستانکار و اگرمانده آنها بستانکار هستند، بدهکار می شوند.
در سند افتتاحیه دوره مالی جدید باید معادله اصلی حسابداری (دارایی ها=بدهی+سرمایه) با توجه به افتتاح مانده تمامی حساب های دائمی برقرار باشد.( سند اختتامیه دوره قبل به صورت برعکس در دوره مالی جدید سند افتتاحیه دوره مالی جدید است یعنی اگر حسابی با مبلغی در دوره قبل در سند اختتامیه  بدهکار باشد دردوره جدید آن حساب با همان مبلغ بستانکار خواهد بود  )
بعد از طی کلیه  اموراسناد پایان دوره ،دوره مالی جدید آماده به کار است. که در نرم افزار حسابداری نوین پرداز طی یک عملیات پنج مرحله ای می توان خیلی راحت اقدام به «انتقال سال مالی» نمود.

بستن سال مالی به منظور ثبت سند اختتامیه، تعریف سال مالی جدید، انتقال حسابها ، ثبت سند افتتاحیه صورت می پذیرد که این تعریف سال مالی عموما به مدیران در تصمیم گیری های مالی در سال آینده کمک شایانی می کند.یکی از قابلیت های نسخه ساده و متوسط نرم افزار حسابداری نوین پرداز انتقال سال مالی می باشد که مشترکین براحتی می توانند به صورت قدم به قدم انتقال سال مالی خود را انجام دهند. آموزش تصویری انتقال دوره مالی در نرم افزار حسابداری نوین پرداز به صورت زیر می باشد.

ضمنا حتما قبل از شروع انتقال دوره مالی نسبت به جایگزینی آخرین نسخه نرم افزار حسابداری اقدام نمایید. برای دسترسی به آخرین نسخه نرم افزار حسابداری از این قسمت استفاده نمایید.